Informatii utile oferite de Agentia de turism Alex Tours

1.Ghidul cetateanului roman in Uniunea Europeana

Ce trebuie sa stiti daca vreti sa calatoriti de la 1 ianuarie 2007 in tarile membre ale Uniunii Europene?
In primul rand care sunt statele membre si care nu sunt state membre UE.

Astfel, UE inseamna: Marea Britanie, Irlanda, Franta, Spania, Portugalia, Italia, Austria, Germania, Suedia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Danemarca, Finlanda, Grecia, Cipru, Malta, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Estonia, Letonia, Lituania si, de la 1 ianuarie 2007, Romania si Bulgaria.

Atentie! NU sunt state membre: Norvegia, Elvetia, Monaco, Islanda, Liechtenstein, Turcia, Croatia, Macedonia, Serbia, Muntenegru, Bosnia si Hertegovina, Albania, Ucraina, Moldova, Georgia, Belarus, Armenia, Azerbadjan, Andora.

Cetatenii romani devin astfel, incepand cu 1 ianuarie 2007, cetateni ai Uniunii Europene si beneficiaza, pe teritoriul statelor membre ale Uniunii, de drepturile si libertatile conferite de tratatele de baza ale Uniunii Europene.

 

Ce presupun acestea din perspectiva dreptului de a calatori in spatiul UE, ne spune Directiva 2004/38 a Comisiei Europene:

  1. Dreptul de a circula liber pe teritoriul unui stat membru (art. 4–5 din Directiva 2004/38/CE)
  2. Dreptul de rezidenta pana la 3 luni (art. 6 din Directiva 2004/38/CE)
  3. Restrictii ale dreptului de libera circulatie si ale dreptului de rezidenta pe motive de politica publica, securitate publica sau sanatate publica (art. 27–33 din Directiva 2004/38/CE)
  4. Statutul cetatenilor romani care au depasit anterior termenul de sedere intr-un stat Schengen (Legea nr. 248/2005)
  5. Reglementarile Uniunii Europene in privinta regimului permiselor de conducere (Directiva 91/439/CE s.a.)
  6. Reglementarile referitoare la asigurarea autovehiculelor pe teritoriul Uniunii Europene (Directiva 1972/166/CE s.a.)
  7. Securitate rutiera
  8. Sfaturi si informatii utile

 

1. Dreptul de a circula liber pe teritoriul unui stat membru (art. 4–5 din Directiva 2004/38/CE)

Toti cetatenii Uniunii*, deci si cetatenii romani, pot iesi de pe teritoriul unui stat membru pentru a intra pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii in baza cartii de identitate sau a pasaportului, valabile, care atesta cetatenia acestora.

Membrii de familie** ai cetatenilor Uniunii, membri care nu au cetatenia unui stat membru, pot iesi de pe teritoriul unui stat membru pentru a calatori pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii in baza unui pasaport valabil. Dar, pentru a intra pe teritoriul unui alt stat membru, membrii de familie ai unui cetatean al Uniunii, care nu au cetatenia unui stat membru, trebuie sa aiba asupra lor fie o viza de sedere pe termen scurt, fie un permis de rezidenta.

Statele membre pot cere persoanelor care au intrat pe teritoriul lor, cu indeplinirea conditiilor mentionate, sa isi semnaleze prezenta intr-o perioada de timp rezonabila si nediscriminatorie.

Note:
* Cetatean al Uniunii: orice persoana care are cetatenia unui stat membru.
** Membru de familie: sotul; partenerul inregistrat; descendentii directi care nu au implinit varsta de 21 de ani sau cei care sunt dependenti si cei ai sotului sau partenerului, mentionati anterior; rudele directe dependente pe linie ascendenta si cei ai sotului sau ai partenerului.

ATENTIE! Conditiile de calatorie in strainatate pentru minorii, cetateni romani, raman neschimbate.
Legea nr. 248/2005 prevede ca minorii romani pot calatori in strainatate numai insotiti, cu acordul parintilor ori al reprezentantilor legali.
Prin reprezentant legal se intelege persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de minor.
Politistii de frontiera permit iesirea din tara a cetatenilor romani minori numai daca sunt insotiti de o persoana fizica majora, in urmatoarele cazuri:
a) minorului care este inscris in documentele de calatorie ale ambilor parinti si calatoreste in strainatate insotit de acestia;
b) minorului care este inscris in pasaportul unuia dintre parinti si calatoreste in strainatate impreuna cu acesta daca parintele insotitor prezinta o declaratie notariala a celuilalt parinte, din care sa rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei respective in statul sau in statele de destinatie, precum si cu privire la perioada acesteia.
Declaratia celuilalt parinte nu este necesara daca parintele insotitor face dovada ca minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau ca celalalt parinte a decedat.
Nu este necesara declaratia parintelui decazut din drepturile parintesti sau declarat disparut, daca insotitorul face dovada in acest sens.
Minorului care este titular al unui pasaport individual si calatoreste insotit de o alta persoana fizica majora i se permite iesirea numai daca persoana insotitoare prezinta:
* declaratie notariala a ambilor parinti sau, dupa caz, a parintelui caruia minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, a parintelui supravietuitor ori a reprezentantului sau legal, care sa cuprinda acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei respective de catre minor, la statul sau statele de destinatie, la perioada in care urmeaza sa se desfasoare calatoria, precum si datele de identitate ale insotitorului respectiv;
* certificatul de cazier judiciar;
* daca este cazul, documente din care sa rezulte calitatea de persoana desemnata din cadrul unei societati comerciale autorizate, in conditiile legii, sa desfasoare activitati de transport international de persoane.

Pentru alte situatii, care nu au fost cuprinse in acest material, consultati site-ul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, www.politiadefrontiera.ro.

 

2. Dreptul de rezidenta pana la 3 luni (art. 6 din Directiva 2004/38/CE)

Aveti dreptul de a ramane pe teritoriul unui stat membru pentru o perioada de pana la 3 luni, fara nici o conditionare sau formalitate, alta decat aceea de a detine o carte de identitate valabila sau un pasaport valabil.
Ca sa prelungiti aceasta perioada ar trebui sa indepliniti una din urmatoarele conditii:
* sa aveti un loc de munca;
* sa aveti suficiente resurse si asigurare medicala, astfel incat sa nu deveniti o povara pentru serviciile sociale din tara cu princina;
* sa va aflati la studii, caz in care sa aveti o asigurare medicala sau sa garanteze autoritatile nationale ale statului in care vreti sa rezidati ca nu veti deveni o povara pentru serviciile sociale;
* sunteti membru al familiei unui cetatean al Uniunii, chiar daca nu aveti cetatenia unui stat membru, si calatoriti impreuna cu acesta, cu indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la punctele de mai sus.

Cetatenilor Uniunii nu li se cere sa aiba documente de rezidenta. Totusi, in cazul unei rezidente pentru o perioada mai mare de 3 luni, statele membre pot cere ca cetatenii unui alt stat membru al Uniunii sa se inregistreze la autoritatile competente intr-o perioada care nu poate fi mai mica de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul statului pe care vor sa rezideze pentru o perioada mai mare de 3 luni.

 

3. Restrictii ale dreptului de libera circulatie si ale dreptului de rezidenta pe motive de politica publica, securitate publica sau sanatate publica (art. 27–33 din Directiva 2004/38/CE)

Cetatenilor Uniunii sau membrilor lor de familie li se poate restrictiona dreptul de libera circulatie si de rezidenta pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii numai din motive de ordine publica, securitate publica sau sanatate publica. Aceasta decizie nu pot fi luata in niciun caz pe motive economice. Masurile care afecteaza libera circulatie si rezidenta trebuie sa se bazeze pe conduita proprie a persoanei in cauza; condamnarile penale anterioare nu justifica automat luarea acestor masuri.

Aceasta conduita trebuie sa reprezinte o amenintare suficient de serioasa si prezenta, care sa afecteze interesele fundamentale ale statului in cauza. Simplul fapt ca documentele de intrare folosite de persoana in cauza au expirat nu constituie motive de expulzare.

In orice caz, inainte de luarea unei decizii de expulzare, statul membru trebuie sa evalueze o serie de factori, precum perioada in care a rezidat persoana in cauza, varsta, gradul de integrare si situatia familiala pe teritoriul statului in cauza si legaturile cu tara de origine. Doar in cazuri exceptionale, pentru considerente deosebite de securitate publica, ordinele de expulzare pot privi un cetatean al Uniunii, daca a rezidat pe teritoriul statului in cauza timp de 10 ani sau este minor.

 

4. Statutul cetatenilor romani care au depasit anterior termenul de sedere intr-un stat Schengen (Legea nr. 248/2005)

ATENTIE! Din spatiul Schengen fac parte si Norvegia si Islanda, care nu sunt membre UE. Astfel, statele care au aderat la Conventia Schengen sunt Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Islanda, Italia, Luxemburg, Norvegia, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia, Marea Britanie, Irlanda, Republica Ceha, Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Ungaria.

Daca impotriva cetateanului roman a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca de restrangere a dreptului la libera circulatie, aceasta hotarare ramane in vigoare.

Cetatenii in cauza pot calatori in strainatate, dar numai in alte state decat cele cu privire la care s-a pronuntat restrangerea dreptului la libera circulatie. Restrangerea dreptului la libera circulatie pentru unul dintre statele din spatiul Schengen duce la imposibilitatea de a calatori in oricare dintre acestea.

Daca nu respecta aceasta restrictie, cetatenii se expun aplicarii unor sanctiuni mai severe, cum ar fi masura suspendarii dreptului la libera circulatie, ceea ce inseamna ca nu va mai putea trece deloc frontiera – indiferent de statul catre care doreste sa calatoreasca – pe o perioada intre 3 si 5 ani.

ATENTIE! Termenul maxim de 90 de zile pe care cetatenii romani il pot petrece intr-un alt stat al Uniunii Europene fara a indeplini formalitati suplimentare ramane in vigoare si de la data de 1 ianuarie 2007. Aceasta regula se aplica, fara exceptii, tuturor cetatenilor europeni!
Potrivit Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, restrangerea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate a cetatenilor romani poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult trei ani numai cu privire la:
a) persoana returnata dintr-un stat in baza unui acord de readmisie; si
b) persoana a carei prezenta pe teritoriul unui stat ar aduce atingere grava intereselor Romaniei sau relatiilor bilaterale dintre Romania si acel stat.

Masura se dispune de catre tribunalul in a carui raza teritoriala se afla domiciliul acestei persoane, iar cand aceasta are domiciliul in strainatate, de catre Tribunalul Bucuresti.

In baza hotararii definitive si irevocabile a instantei competente, prin care s-a dispus masura, serviciul public comunitar efectueaza in pasaportul simplu al persoanei mentiunile corespunzatoare referitoare la perioada si statul/statele pentru care se aplica masura restrangerii exercitarii dreptului de a calatori in strainatate.

Suspendarea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate inceteaza de drept la data expirarii termenului pentru care s-a dispus masura, in oricare dintre aceste situatii.

Pe durata suspendarii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, cetateanului roman i se poate refuza temporar eliberarea documentului de calatorie de catre autoritatea competenta sa elibereze aceste documente, iar daca i-a fost eliberat ii poate fi retras de catre autoritatile competente sa puna in executare masura.

Mai multe detalii: Ministerul Administratiei si Internelor www.mai.gov.ro

 

5. Reglementarile Uniunii Europene in privinta regimului permiselor de conducere (Directiva 91/439/CE s.a.)

Permisul de conducere eliberat de autoritatile romane este recunoscut in oricare dintre statele Uniunii Europene. In cazul cetateanului roman care isi stabileste rezidenta intr-un alt stat membru, acest permis poate fi preschimbat doar in cateva situatii, limitate ca numar.

Din 1996 (Directiva 91/439/CE), statele membre elibereaza un permis de conducere dupa modelul comunitar de permis de conducere, in scopul de a facilita identificarea si, in consecinta, recunoasterea reciproca a permiselor eliberate de statele membre.

Orice permis de conducere eliberat de catre un stat membru trebuie recunoscut de celelalte state membre, chiar daca permisul este eliberat anterior aparitiei Directivei si nu corespunde modelului comunitar, cu conditia sa fie in termen de valablitate.

Diferite situatii posibile:

  1. Cetateanul UE detine un permis de conducere eliberat de un stat membru
    Cetateanul nu este obligat sa isi schimbe permisul daca rezidenta principala se afla intr-un stat membru altul decat cel care a eliberat permisul de conducere. Cetateanul in cauza poate totusi solicita preschimbarea acestuia, daca doreste acest lucru.
  2. Cetateanul UE detine un permis de conducere eliberat de un stat membru, insa acesta a expirat
    Cetateanul trebuie sa reinnoiasca permisul, solicitand acest lucru autoritatilor competente din statul in care isi are rezidenta principala.
  3. Cetateanul UE detine un permis de conducere eliberat de un stat membru, dar doreste sa obtina o categorie de permis suplimentara
    Cetateanul UE trebuie sa solicite acest lucru la autoritatea competenta din statul in care isi are rezidenta principala si trebuie sa isi preschimbe permisul din tara de origine daca obtine noua categorie.
  4. Cetateanul UE detine permis de conducere eliberat de un stat membru, dar l-a pierdut sau i-a fost furat Cetateanul trebuie sa solicite un permis nou autoritatilor competente din statul in care isi are rezidenta principala. Este necesara furnizarea documentelor de atestare pe care trebuie sa le obtina de la autoritatile din statul unde a fost eliberat permisul de conducere furat sau pierdut. Cetateanul UE nu poate solicita un duplicat al permisului original, daca de la eliberarea acestuia a schimbat statul in care isi are rezidenta principala.
  5. Cetateanul UE detine un permis de conducere eliberat de un stat din afara Uniunii Europene
    Statele membre nu sunt obligate sa recunoasca reciproc un astfel de permis de conducere, chiar daca a fost deja recunoscut de unul dintre acestea. Este preferabil ca detinatorul sa se informeze la autoritatile competente pentru a sti daca permisul eliberat de un stat din afara Uniunii Europene este valabil si pentru a putea actiona in consecinta.
  6. Cetateanul UE detine un permis de conducere international
    Acest permis nu este valabil in interiorul Uniunii Europene, decat daca detinatorul poate prezenta permisul de conducere national care a fost eliberat de catre un stat membru si cu conditia ca acest permis national sa fie in perioada de valabilitate. Cetateanul poate pastra permisul de conducere international pentru a il utiliza in afara teritoriului Uniunii Europene.
  7. Cetateanul UE nu detine permis de conducere si doreste sa obtina unul
    Pentru a obtine un permis de conducere, cetateanul trebuie:
    * sa aiba rezidenta principala in statul membru in care solicita eliberarea permisului;
    * sa treaca examenul teoretic si practic;
    * sa indeplineasca conditiile medicale (aptitudini fizice si mentale) mai ales in ceea ce priveste: vederea, auzul, mobilitatea, afectiunile cardio-vasculare, afectiunile renale, bolile neurologice, diabetul zaharat, consumul de alcool, droguri sau medicamente, tulburari psihice;
    * sa indeplineasca conditiile privind varsta minima in functie de categoria de vehicul pentru care doreste obtinerea permisului.

ATENTIE! Un cetatean european nu poate detine mai mult de un permis de conducere eliberat de un stat membru. In unele state, trebuie sa aveti asupra dumneavoastra, pe langa permisul de conducere, certificatul de inmatriculare al autovehiculului.

 

6. Reglementarile referitoare la asigurarea autovehiculelor pe teritoriul Uniunii Europene (Directiva 1972/166/CE s.a.)

De la data aderarii, polita de asigurare auto obligatorie va fi valabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene, incluzand Romania ca stat membru, precum si pe teritoriul Islandei, Norvegiei si Elvetiei. Astfel, de la data aderarii, proprietarii de autovehicule trebuie sa plateasca o singura prima pentru asigurarea obligatorie auto valabila pe teritoriile mentionate.

Cetateanul Uniunii Europene isi poate asigura autovehiculul la orice societate de asigurari abilitata sa emita acest tip de polite in orice stat membru al Uniunii Europene.

In cazul producerii unui accident din vina cetateanului, polita de asigurare constituie dovada ca acesta beneficiaza de o asigurare obligatorie de raspundere civila. Cetateanul UE trebuie doar sa notifice societatii de asigurare producerea accidentului.

Victima se va adresa propriului asigurator, care va contacta Biroul national de asigurare a autovehiculelor; acest birou va prelua formalitatile intre cele doua societati de asigurare.

In caz de accident care nu implica raspunderea cetateanului respectiv, acesta va fi despagubit in conformitate cu regulile in vigoare in statul membru in care s-a produs accidentul. Aceste reguli sunt inca diferite de la un stat membru la altul, dar limitele de raspundere ale asiguratorilor in baza asigurarii RCA nu vor putea fi mai mici de 100 000 de euro pentru daune materiale, respectiv 350 000 de euro/persoana in caz de vatamari corporale.

Daca accidentul a fost provocat de un autovehicul neasigurat sau care nu a putut fi identificat, cetateanul are dreptul, in virtutea reglementarilor comunitare, de a fi indemnizat de catre Fondul de garantare din statul membru in care a avut loc accidentul, in conformitate cu regulile in vigoare in acel stat membru.

 

7. Securitate rutiera

In toate statele Uniunii Europene, portul centurii de siguranta este obligatoriu, atat pe locurile din fata, cat si pe locurile din spate ale autovehiculului (daca este prevazut din constructie cu aceasta dotare), precum si in autocare. Pentru copii, trebuie utilizat un scaun special.

Nu uitati ca se conduce pe partea stanga a drumului in Cipru, Irlanda, Malta si Marea Britanie.

Viteza pe autostrada este in general limitata la 110, 120 sau 130 km/ora, iar in localitati la 50 sau 60 km/ora. Fiti atenti la indicatoarele de circulatie pentru a cunoaste limitele exacte si conditiile speciale.

Folosirea telefonului mobil in timp ce va aflati la volan sporeste considerabil riscul unui accident mortal si este interzisa – explicit sau implicit – in toate statele Uniunii Europene. Unele state permit utilizarea echipamentelor Tmaini liberet.

In cea mai mare parte a statelor Uniunii Europene, nivelul tolerat al alcoolemiei este de 0,5 mg/ml. In unele state, acest nivel variaza intre 0,2 mg/ml si 0,8 mg/ml (0,9 mg/ml in Cipru), in timp ce alte state nu permit deloc soferilor sa consume alcool.

 

8. Sfaturi si informatii utile

* Numarul unic european pentru urgente: 112
Pentru a contacta serviciile de urgenta, in orice stat al Uniunii Europene, formati 112 de pe orice telefon, mobil sau fix.

* Numar de urgenta al Politiei de Frontiera: 959
Acest serviciu functioneaza non-stop, atat la nivelul fiecarui inspectorat judetean al Politiei de Frontiera (formand prefixul judetului de frontiera unde se doreste a se efectua apelul si apoi 959), cat si la nivelul Inspectoratului General (apeland 021/9590).

* Obiecte pierdute sau furate Semnalati orice furt politiei locale. Veti avea nevoie de raportul politiei daca solicitati recuperarea prejudiciului in baza unei asigurari. Blocati imediat cardul bancar, daca v-a fost furat sau daca l-ati pierdut. Daca v-a fost furat pasaportul, anuntati consulatul sau ambasada Romaniei din statul in care va aflati.

Pentru a afla adresa acestor institutii, contactati Ministerul Afacerilor Externe la telefon: 021/319.21.08 sau 319.21.25 sau intrati pe site-ul www.mae.ro.

 

Sursa acestui material: Ministerul Administratiei si Internelor www.mai.gov.ro
1 ianuarie 2007

2.Norme de conduită pe teritoriul altor ţări

1. Ce trebuie ştiut:

  • Adresa şi telefoanele Ambasadei României din ţara unde se călătoreşte;
  • Principalele prevederi ale legislaţiei ţării de destinaţie şi de tranzit;
  • Regulile aeroportuare şi vamale;
  • Orarul mijloacelor de transport;
  • Obiceiurile şi modelul cultural al ţării de destinaţie;
  • Expresii uzuale în limba ţării respective şi a ţărilor de tranzit;
  • Limbajul gestual, care diferă de la un continent la altul şi, de multe ori, de la o ţară la alta;
  • Însemnele personalului autorităţii de stat şi ale mijloacelor tehnice din dotare;
  • Semnalele vizuale utilizate de forţele de ordine din ţara respectivă
  • Modul de utilizare a diferitelor servicii publice;
  • Prognoza meteo pentru zona vizitată
  • Interdicţiile privind introducerea unor anumite obiecte sau produse alimentare în ţările de tranzit, precum şi folosirea sau consumul acestora (de exemplu, în unele ţări există reguli stricte privind introducerea de ţigări şi alcool, precum şi comercializarea acestor produse);
  • Valabilitatea permisului de conducere pentru perioada şi ţara în care te deplasezi;
  • Regulile de circulaţie ale ţării respective.

2. Ce trebuie reţinut:

  • Respectaţi legislaţia ţării în care vă aflaţi.
  • Păstraţi toate documentele justificative ale cheltuielilor făcute;
  • Aveţi grijă de actele proprii;
  • Luaţi asupra dvs. numai strictul necesar şi doar banii de care aveţi nevoie;
  • Depuneţi banii şi valorile în seiful hotelului;
  • Păstraţi biletele de avion într-un loc sigur;
  • Lăsaţi paşaportul în seiful hotelului şi reţineţi o fotocopie legalizată.

3. Ce nu trebuie făcut:

  • Să nu treceţi graniţa în maşina altcuiva, pentru că nu ştiţi ce se află în ea;
  • Să nu vă implicaţi în probleme legate de consumul şi traficul de droguri (în unele ţări există chiar pedeapsa cu moartea pentru astfel de fapte!);
  • Să nu duceţi pachete peste graniţă pentru alte persoane, pentru că nu se ştie ce pot conţine.

4. Ce trebuie să ai la îndemână:

  • Hărţi cu trasee rutiere, ghiduri turistice cuprinzând reţeaua hotelieră, obiective de vizitat, unităţi de asistenţă medicală, servicii publice;
  • Medicamente de uz curent;
  • Actele necesare deplasării, iar, unde este cazul, fotocopii ale acestora.

5. Circulaţia rutieră

Circulaţia rutieră obligă la respectarea cu stricteţe a reglementărilor prevăzute în convenţiile internaţionale în materie, la care România este parte, precum şi a unor reguli specifice.

Autorităţile statelor respective atenţionează cetăţenii străini asupra obligaţiilor, prin afişarea acestora la punctele de trecere a frontierei. În general, indicatoarele rutiere se referă la viteza maximă în localităţi, în afara acestora şi pe autostrăzi, portul centurii de siguranţă. Nu uitaţi de obligativitatea achitării taxei pentru drumuri!

Pe autostrăzi, circulaţia este supravegheată şi dirijată permanent prin instalaţii de tip portal, cu afişaj electronic al mesajelor. Nerespectarea indicaţiilor comunicate este sever şi prompt sancţionată de către poliţie.

Iată câteva dintre obligaţiile cu caracter general:

Cum trebuie să ne pregătim autovehiculul:

  • să fie în perfectă stare de funcţionare;
  • să nu prezinte scurgeri de ulei sau alte lichide de la subansamblele ori instalaţiile componente;
  • să nu depăşească normele admisibile ale poluării chimice şi sonore ale mediului;
  • să fie echipat cu anvelope cu adâncimea benzii de rulare de cel puţin 3 mm;
  • să aibă în dotare trusa medicală de prim-ajutor şi dispozitivul reflectorizant pentru semnalizarea prezenţei în carosabil, în caz de defecţiune tehnică.

Ce trebuie să aibă în vedere conducătorul auto:

  • Să posede asupra sa, în permanenţă:
    • paşaportul;
    • permisul de conducere, aflat în termenul de valabilitate;
    • asigurarea auto internaţională de răspundere civilă (�Cartea verde”);
    • certificatul de înmatriculare şi Cartea de identitate a vehiculului;
    • asigurarea medicală internaţională.
  • Să respecte întocmai semnalele şi dispoziţiile Poliţiei:
    • să poarte centura de siguranţă şi să atragă atenţia celorlalţi ocupanţi asupra necesităţii de a o folosi;
    • să se informeze permanent asupra limitei maxime de viteză admise şi să o respecte cu stricteţe. De exemplu:
      – Ungaria: în localităţi 50 km/h; în afara localităţilor 80 km/h; pe autostradă 120 km/h;
      – Austria: pe autostradă 130 km/h;
      – Elveţia: pe autostradă 120 km/h.
      Atenţionăm, în context, asupra severităţii sancţiunilor contravenţionale prevăzute în legislaţiile statelor menţionate, în cazul depăşirii cu mai mult de 20 km/h a limitelor stabilite!
  • Să se informeze permanent asupra regimului taxelor de drum şi să aplice pe parbriz, după caz (în ţări precum Austria), vigneta care atestă plata acestora;Să circule cu luminile de întâlnire (faza scurtă) aprinse pe toată durata zilei în statele în care aceasta este obligatorie (ex.: Ungaria, ţările nordice etc.);
  • Să pună în funcţiune luminile de avarie (intermitente), în situaţia în care ajunge o coloană auto care rulează cu viteză redusă, datorită blocării temporare a circulaţiei (de regulă, pe autostradă);
  • Să dea dovadă de calm în situaţia în care circulaţia rutieră este blocată şi să respecte cu stricteţe indicaţiile comunicate pe portalurile de monitorizare a traficului;
  • Să nu folosească pentru deplasare banda de urgenţă a autostrăzii, care este destinată exclusiv autovehiculelor Poliţiei, Salvării, altor forţe de intervenţie. Se exceptează, desigur, situaţiile de imobilizare a autovehiculelor din cauze tehnice, cazuri în care se va folosi telefonul de urgenţă amplasat în imediata apropiere a benzii de urgenţă, pentru a cere asistenţă tehnică necesară
  • Să încheie, la plecare, o asigurare de călătorie.

6. Ce trebuie să ştim despre regimul armelor de foc ????

În conformitate cu prevederile Legii nr. 17/1996 privind regimul armelor de foc şi al muniţiilor, deţinerea şi, după caz, portul armelor şi muniţiilor de către persoane fizice sunt permise numai cu autorizaţia structurilor competente ale Ministerului de Interne pe a căror rază de competenţă domiciliază cei în cauză. Prin urmare, pentru a cumpăra o armă din alte state, cetăţeanul român trebuie, în primul rând, să posede autorizaţia pentru procurarea armei eliberată de organele abilitate din România. Totodată, se impune achiziţionarea armei de la un furnizor autorizat din ţara respectivă şi eliberarea documentelor de provenienţă. Pe baza acestora, la întoarcerea în ţară, Poliţia ia în evidenţă arma respectivă şi o înscrie în permisul de portarmă sau, după caz, eliberează permisul de portarmă, în situaţia inexistenţei sale.

Recomandări pentru cazurile de forţă majoră

Pe timpul deplasării în străinătate pot surveni o serie de evenimente neprevăzute, cum ar fi:

1. Accidente rutiere

În caz de accident uşor, completaţi, împreună cu cealaltă parte formularul tip pus la dispoziţie de societăţile locale de asigurări, privind producerea accidentului. Notaţi elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident şi mai ales ale societăţii de asigurare a acestuia şi ale şoferului. Dacă în urma accidentului sunt răniţi, chemaţi poliţia locală, după ce aţi acordat primul ajutor. Adresaţi-vă pentru sprijin partenerului societăţii române de asigurări din ţara respectivă care figurează pe Cartea verde.
Fiecare Poliţă de asigurare medicală emisă de o societate de asigurare autorizată din România are înscris pe ea un număr de telefon la care se răspunde 24 de ore din 24.
Apelaţi numărul de telefon înscris pe poliţă şi urmaţi toate îndrumările ce vă sunt adresate!
Păstraţi documentele de plată până la înapoierea în ţară unde le veţi prezenta societăţii de asigurare!

Atenţie!
Societatea de asigurări nu va rambursa decât cheltuielile justificate în legătură cu evenimentul asigurat.
Aşadar, păstraţi facturile şi notele de plată, în original, privind cheltuielile efectuate, cu specificarea serviciilor la care ai apelat, foaia de observaţie, cu menţiunile zilnice ale medicului, orice alte documente necesare pentru soluţio-narea cererii de restituire a banilor.

2. Îmbolnăvire

Dacă un cetăţean român se îmbolnăveşte pe timpul călătoriei în străinătate, se poate interna în spital în baza asigurării de sănătate. În situaţia în care nu se face dovada unei asigurări de sănătate valabile, trebuie plătită spitalizarea, chiar dacă situaţia este una de urgenţă . Costul unei zile de spitalizare este destul de ridicat (circa 327 dolari/zi, în Austria).

3. Deces

În cazul decesului unui cetăţean român, indiferent de cauză, autorităţile locale se ocupă de eliberarea Certificatului de deces şi informează Ambasada României. Pentru o eventuală repatriere a corpului neînsufleţit, trebuie să se apeleze la o firmă specializată autohtonă sau din ţara noastră. Firma în cauză se va ocupa de toate formalităţile, inclusiv de întocmirea documentelor de transport. În cazul în care rudele persoanei decedate nu dispun de banii necesari repatrierii, în state cum ar fi Austria, de exemplu, autorităţile din localitatea unde s-a produs decesul procedează la înhumarea/incinerarea din oficiu.

4. Furtul, pierderea sau deteriorarea documentelor

Evenimentele de acest gen trebuie reclamate în cel mai scurt timp de la constatare, celui mai apropiat post de poliţie sau jandarmerie. Agentul constatator eliberează o dovadă din care rezultă că faptul reclamat a fost luat în evidenţă. Acest document este necesar la ambasadă, în eventualitatea solicitării unui paşaport consular, precum şi în ţară în vederea obţinerii altor documente. Trebuie reţinut că în multe ţări europene există asociaţii umanitare care pot acorda asistenţă la nevoie (hrană şi cazare până la întoarcerea în România).
TELEFOANE UTILE ÎN ROMÂNIA

Ministerul Administraţiei şi Internelor
Adresa: Strada Mihai Vodă nr. 6, sectorul 5, Bucureşti.
(Serviciul Relaţii cu Publicul, între orele 8 – 16);
314.10.50 (Linia deschisă a M.A.I., între orele 8 – 20).